De ce sa vinzi chibrituri?

chibrituri, IKEA

chibrituri, IKEA

Chibrituri

Sursa: http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/323/media-323766/large.jpg

La începutul anilor 1940, un tânăr creștea în orașul Älmhult din Suedia. Acest tânăr urma să aducă un impact asupra a milioane de oameni, însă pe atunci nimeni nu auzise de el. Băiatul era ocupat cu un proiect la o scară mica și destul de simplu. Descoperise recent că putea să cumpere cutii de chibrituri la bucată din Stockholm, oraș care se afla la câteva ore distanță de el. El putea sa achiziționeze mai ieftin cutiile de chibrituri, ca ulterior să le vândă și să obțină profit, însă le vindea la un preț rezonabil.

Dupa o vreme, a început să meargă prin oraș cu bicicleta și vindea cutii de chibrituri, una câte una, celor care aveau nevoie. După ce cutiile de chibrit au început să se vândă destul de bine, tânărul și-a extins operațiunile. A început să vândă pește, semințe, ornamente de Crăciun, pixuri și creioane. Câțiva ani mai târziu, a început să vândă mobilă.

Numele tânărului era Invar Kamprad și când avea șaptsprezece ani s-a decis să dea un nume afacerii. A numit-o IKEA. În 2013 IKEA a făcut peste 37 de miliarde de dolari. Este uimitor unde poți ajunge cu niște cutii de chibrituri, nu-i așa?

Vânzarea de chibrituri și dezvoltarea de competențe

Cred ca în zilele noastre toată lumea este obsedată să își dezvolte propriul business IKEA. Nimeni nu dorește și nu este îndeajuns de concentrat să vândă câteva chibrituri. Trăim într-o societate în care se pune accentul pe competențe, dar toata lumea este obsedată de rezultate. Problema cea mai mare este că poți începe să fii prins concentrăndu-te prea mult prea rezultate când de fapt ar trebui să te concentrezi pe dezvoltarea de competențe.

Este foarte usor să te concentrezi pe visul de a-ți construi o afacere de succes. Ce antreprenor nu și-ar dori o afacere care să faca 37 de miliarde de dolari anual?

Însă nu așa a început și Inkvar Kamprad. A început prin dezvoltarea unui set de competențe. S-a concentrat pe o problemă și o nevoie relativ mică, locală, și mai apoi și-a folosit competențele existente să rezolve probleme și mai mari.

Concentrează-te să devii mai bun, nu să devii mare

Invar Kamprad s-a concentrat să devină mai bun, să exceleze în afacerea sa, nu să aibă o afacere mare. Gândește-te puțin.

Mulți oameni vor să devina mari din prima în loc să își dorească să devină mai buni. Unii fotografi își doresc să aiba din prima un concurs internațional câștigat, în loc să își dezvolte abilități de fotograf pana în stadiul de experți sau unii scriitori își doresc din prima un best seller, însă nu își doresc să devina experți în proză. Înțelegi unde vreau să ajung? Procesul contează mai mult decât obiectivul final.

În final, sper sa rămâi cu întrebarea “La ce vrei să fii bun?” sau mai bine spus, tu de ce sa vinzi chibrituri?

Cu bine,
Nicu Enache

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *